Wilde dieren

In provincie Noord-Holland leven prachtige wilde dieren, maar die staan aan tal van bedreigingen bloot. Ondanks dat wilde dieren eigen gevoelens, bewustzijn en eigen belangen hebben, worden die nauwelijks meegewogen in de besluitvorming van de Provinciale Staten. Partij voor de Dieren is voortdurend aan het werk om de provinciale politiek in Noord-Holland diervriendelijker te maken.

Opvang en zorg
Voor zwerfdieren is het een en ander al netjes geregeld in Nederland: de gemeenten moeten dierenasiels financiële ondersteuning bieden voor het opvangen van zwerfdieren. Maar voor wilde dieren in nood - denk aan verkeersslachtoffers of anderszins zieke, zwakke of gewonde dieren die gevonden worden - is er weinig geregeld. Er worden sinds een paar jaar door de overheid kwaliteitseisen aan het opvangcentrum gesteld, en ook is er een ontheffing nodig om wilde dieren te mogen houden en te verzorgen, maar de overheid voelt zich niet verantwoordelijk om de dierenopvangcentra die dit werk doen te financieren. In Noord-Holland verzorgen opvangcentra voor wilde dieren jaarlijks ongeveer 21.000 dieren. Door nieuwe, strengere kwaliteitseisen hebben de opvangcentra, die toch al met moeite het hoofd boven water konden houden, het extra moeilijk gekregen.

Partij voor de Dieren Noord-Holland probeert op provinciaal niveau hier verandering in te brengen en de Provincie Noord-Holland haar verantwoordelijkheid te laten nemen. Zo heeft de partij in 2010 een initiatiefvoorstel ingediend waarin ze vroeg om twee soorten subsidies voor dierenopvangcentra: eentje om de bestaande dierenopvangcentra te helpen te voldoen aan de nieuwe kwaliteitseisen, en eentje voor een structurele bijdrage vanuit de Provincie Noord-Holland. Het voorstel voor structurele subsidie is helaas afgewezen, maar Partij voor de Dieren Noord-Holland blijft zich inzetten voor een provincie die wél haar verantwoordelijkheid durft te nemen als het gaat om de zorg voor haar wilde dieren. Het eerste voorstel voor een eenmalige bijdrage is wel aangenomen en zeven opvangcentra voor in het wild levende
dieren hebben van de Provincie Noord-Holland eenmalig € 30.000 gekregen om aan nieuwe kwaliteitseisen van de overheid te voldoen.

Bijdragen Moties Vragen Nieuws