Vragen over de Haal­baar­heids­studie Formule 1 op Circuit Zandvoort


Indiendatum: nov. 2017

Vragen van de heer mr. J.M. Bruggeman (SP), de heer F.J. Kramer (Groen Links) en mevrouw drs. L.D. Vermaas (Partij voor de Dieren) over de Haalbaarheidsstudie Formule 1 op Circuit Zandvoort.


VRAGEN INCLUSIEF BEANTWOORDING GEDEPUTEERDE STATEN

Vraag 1:
Met welk doel en met welke grondhouding was de gedeputeerde voor Economische zaken, Toerisme en Recreatie en Sponsoring aanwezig bij de presentatie van het onderzoeksrapport Economische impact en haalbaarheid Formule 1 Circuit Zandvoort van Decisio Economisch Onderzoek en Advies in opdracht van de gemeente Zandvoort ?


Antwoord 1:
De gedeputeerde was niet aanwezig bij de bijeenkomst. Het onderzoek is verricht in opdracht van het Circuitpark Zandvoort en de gemeente Zandvoort. De provincie is niet betrokken.

Vraag 2:
In het mogelijke geval waarin het Circuit geschikt gemaakt zou gaan worden voor Formule 1, op welke wijze kan dan daarbij enigerlei provinciale betrokkenheid in theorie mogelijk en/of noodzakelijk zijn, op de volgende provinciale beleidsterreinen:
- Natuur
- Mobiliteit
- Ruimte
- Economie,
- Toerisme en Recreatie
- Sponsoring ?
Graag voor elk beleidsterrein een beschrijving van theoretisch mogelijke betrokkenheid van de provincie ingeval van aanpassing van het Circuit voor Formule 1.

Antwoord 2:
Er is een rapport uitgebracht om de (economische) haalbaarheid van het naar Nederland halen van de Formule 1 te onderzoeken. De eerste vervolgstap voor het Circuit is om hierover verder in gesprek te gaan met de organisatie die de Formule 1 organiseert. Indien deze gesprekken leiden tot concrete vervolgstappen zal pas duidelijk worden of, en zo ja op welke, van de door u genoemde beleidsterreinen de provincie betrokken is.

Vraag 3:
Zijn de uitspraken van de gedeputeerde voor Economie in het bericht "Nederland is rijp voor Formule 1" in het Haarlems Dagblad van 11 november over de resultaten van het onderzoek van Decisio ("Veel positiever dan ik had verwacht. De aanpassingen vallen me enorm mee. En de races passen binnen het aantal geluidsdagen dat het circuit heeft. Daar zie ik geen probleem") gedaan namens het college van gedeputeerde staten ?

Antwoord 3:

Ja. Overigens heeft de gedeputeerde in hetzelfde artikel opgemerkt dat β€œDe overheid er niet is om de Formule 1 te sponsoren.” De gedeputeerde Economische Zaken heeft deze reactie gegeven op een telefonische vraag van het Haarlems Dagblad naar aanleiding van de persconferentie over de haalbaarheidsstudie.


Vraag 4:
Hebben gedeputeerde staten het onderzoeksrapport van Decisio besproken in hun vergadering van 14 november 2018, zoals door de gedeputeerde voor Economische Zaken werd aangekon-digd in voornoemd bericht in het Haarlems Dagblad?

Antwoord 4:

In de rondvraag van de vergadering van 14 november jl. heeft de gedeputeerde Economische Zaken dit rapport gedeeld. Het rapport is niet inhoudelijk besproken.

Vraag 5:
Indien vraag 4 bevestigend is beantwoord, kunnen gedeputeerde staten dan een samenvatting geven van het door hen besprokene en de eventueel door hen uit de bespreking getrokken conclusies?

Antwoord 5:

Zie het antwoord op vragen 1, 2 en 4.

Vraag 6:
Zijn er naar het oordeel van gedeputeerde staten, behalve de door de minister voor Medische Zorg en Sport in zijn antwoord (2017Z15202) van 16 november 2017 op vragen van het Kamerlid Bruins Slot (CDA) genoemde belangenorganisaties autosportfederatie FIA en de Formula One Group, nog andere belangenorganisaties denkbaar – zoals wijkraden en bewonersorganisaties in Zandvoort, Heemstede, Vogelenzang, Santpoort en Haarlem en milieu- en natuurorganisaties – aan wie de provincie te gelegener tijd advies zou kunnen vragen over mogelijke aanpassing van het Circuit voor Formule 1 ? Zo ja, welke organisaties ? Zo nee, waarom niet ?

Antwoord 6:
Zie het antwoord op vragen 1 en 2.

Vraag 7:
Gelden de Kennemerduinen nog steeds als stiltegebied (nr 32) in de zin van de Provinciale Milieuverordening? Op hoeveel meter afstand van dit stiltegebied vandaan ligt het meest noordoostelijke punt van het Circuit? Leidt een herintroductie van Formule 1 races tot verstoring van de stilte?


Antwoord 7:
De Kennemerduinen zijn nog steeds een stiltegebied. Het meest noordoostelijke punt van het circuit ligt op circa 1800-1900 meter van het stiltegebied. De bestaande vergunning van het circuit (bevoegd gezag is de gemeente Zandvoort) biedt ten aanzien van geluid ruimte voor een eventuele herintroductie van de Formule 1-races.

Vraag 8:
Is er een natuurtoets uitgevoerd op Natura 2000 doelen voor Formule 1 races? Zijn de Formule 1 races opgenomen in het Natura 2000 beheerplan?

Antwoord 8:

In het Natura 2000-beheerplan is getoetst op het gebruik dat volgens de bestaande vergunning van het circuit mogelijk is. Geluid is geen verstoringsfactor voor de Natura 2000-doelen.

Vraag 9:
Kunnen gedeputeerde staten bewerkstelligen dat het volledige, integrale rapport Economische impact en haalbaarheid Formule 1 Circuit Zandvoort van Decisio Economisch Onderzoek en Advies met spoed ter hand wordt gesteld van provinciale staten, nu de gedeputeerde van Economische Zaken zich hierover inmiddels heeft uitgesproken ?


Antwoord 9:
Het rapport is openbaar gemaakt op de website van de gemeente Zandvoort [1].


[1] https://www.zandvoort.nl/inwoners-en-ondernemers/nieuws/2017/studie-toont-aan-dat-formule-1-op-circuit-zandvoort-haalbaar-is/?L=0

Interessant voor jou

Vragen over dammen en waterpeilverlaging in Markenbinnen (gemeente Alkmaar)

Lees verder

Vragen over landjepik van plezierjagers

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer